0166-760005

Veelgestelde vragen

VEELGESTELDE VRAGEN

Algemeen

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning!

Graag horen we naar welk adres u verhuist. Als u de inboedel verhuist proberen wij een vlekkeloze digitale verhuizing te organiseren zodat het voor u niet meer is dan de stekkers weer aansluiten.

We maken onderscheid tussen het verhogen of verlagen van de snelheid tijdens de contractperiode of daarna.

Tijdens een lopend contract kan het abonnement niet aangepast worden naar een lagere snelheid, wel naar een hogere snelheid. Daarbij betaalt u geen extra kosten naast de hogere abonnementskosten.

Na de contractperiode kan het abonnement ook worden verlaagd. Met een verlaging wordt een nieuw (jaar)contract afgesloten.

Bij een verhoging of verlaging betaalt u geen eenmalige kosten.

Fiberlinq is in 2016 opgericht en komt voort uit Skylinq. Destijds dé provider voor het Zeeuwse buitengebied. Inmiddels hebben we onze jarenlange ervaring ingezet voor een landelijke dienstverlening over glasvezel.

Vanuit onze Christelijke identiteit vinden we online veiligheid belangrijk, daarom bieden we gefilterde internetverbindingen aan. We onderscheiden ons tov van andere internetproviders door ons filter geheel dynamisch te maken. U kunt per 5 minuten aangeven wat er wel en niet gefilterd wordt. Ook op mobiele abonnementen!

Internet

Dat is niet mogelijk. We gebruiken een draadloze techniek, die de huidige smartphones en tablets niet ondersteunen. Tevens is de zender en ontvanger in een smartphone of tablet te zwak om afstanden groter dan 100 meter te overbruggen; ze kunnen daarom niet direct op onze zenders aangesloten worden.

Uiteraard kunnen we een vaste ontvanger bij u thuis installeren, aangesloten op een router. Uw tablet en smartphone kunt u dan verbinden met die router.

Als u een internetverbinding afneemt bij een andere provider, kunt u uw huidige internetverbinding opzeggen als onze verbinding is opgeleverd. Als onze verbinding op dezelfde aansluiting komt als uw oude verbinding wordt de oude verbinding automatisch opgeheven.

Let op: emailadressen via de oude provider komen dan te vervallen zoals @kpnmail.nl @planet.nl @solcon.nl. Fiberlinq helpt u gratis bij een migratie naar een nieuw @fiberlinq.nl emailadres. Cloud emailadressen zoals bijvoorbeeld @hotmail.com @gmail.com @live.nl @outlook.com zijn onafhankelijk van de internetprovider, deze kunt u blijven gebruiken. 

Uw telefoonlijn wordt automatisch opgezegd als u het nummer overzet naar een Fiberlinq abonnement.

Heeft u interactieve televisie via het internet, dan heeft u daar uw huidige internetverbinding nog wel voor nodig. Wij leveren geen interactieve televisie op onze verbindingen. U kunt dat wel afnemen via een aanbieder zoals Canal Digital. Uiteraard kunt u wel gebruik maken van YouTube, Netflix, Videoland en andere streaming diensten. 

P.S. HOUD BIJ HET OPZEGGEN VAN UW OUDE VERBINDING REKENING MET EEN NOG LOPEND CONTRACT BIJ UW HUIDIGE PROVIDER

Er zit verschil in mb’s en MB’s. Met kleine letters worden over het algemeen megabits bedoeld en met hoofdletters megabytes. Een byte is 8 bits, dus 8 mpbs downloadsnelheid resulteert theoretisch in een 1 MBps download in uw internet browser. Uw downloadsnelheid in uw browser laat de snelheid meestal in MB’s of KB’s zien.

Als u bijvoorbeeld een verbinding van 100 mbps (megabit) afneemt kunt u met maximaal 12,5 MBps (megabyte) downloaden. Dat is de theoretische snelheid. In de praktijk zal het neerkomen op 11 á 12 MBps.

Beveiliging

Ja en nee. De veiligheid daarvan valt of staat met de juiste beveiliging. Iedere beveiliging is te hacken, daarover hoeven we ons geen illusies te maken. Wij doen er wel alles aan om een zo veilig mogelijke verbinding te creëren.

Binnendringen in uw netwerk is via onze verbindingen net zo goed niet mogelijk als via iedere andere provider. Uw router, al dan niet met firewall, houdt standaard ongeverifieerd verkeer tegen dat wil binnen dringen.

 

Fiberlinq is een ISP (Internet Service Provider). Dat betekent dat we verplicht aangemeld zijn bij de ACM en Agentschap Telecom. Met name het Agentschap Telecom heeft een toezichthoudende taak; zo moeten we voldoen aan de telecomwet. In die wet staat dat we een zorgplicht hebben aan u als klant; we hebben een meldplicht als er een beveiligingslek is. We zijn verplicht om een continuïteitsplan te hebben, een soort draaiboek als er een ingrijpende storing is.

Email

Als u geen email meer kunt verzenden maar wel ontvangen staat de uitgaande emailserver nog ingesteld op uw oude provider. De uitgaande emailserver van fiberlinq.nl is: mail.fiberlinq.nl

Uiteraard! U krijgt gratis 5 mailboxen bij uw internetverbinding met 1GB opslag. Hierop hebben we een spamfilter actief en heeft u bijvoorbeeld de mogelijkheid een afwezigheidsmelding in te stellen.

Als u uw internetverbinding van uw huidige provider opzegt, komen de emailadressen van deze provider te vervallen. Dat zijn de adressen die bijvoorbeeld eindigen op @kpnmail.nl @planet.nl @solcon.nl. Fiberlinq helpt u gratis bij een migratie naar een nieuw @fiberlinq.nl emailadres.

Cloud emailadressen blijven ongewijzigd, dat zijn adressen zoals @hotmail.com @gmail.com @live.nl. Deze kunt u via verbindingen van iedere provider gebruiken.

Installatie en techniek

Neem contact met ons op, wij zullen eerst proberen u verder te helpen. Mocht dat niet baten, dan sturen we u een nieuw modem op.

 

Onze particuliere verbindingen leveren we met een maximale overboeking van 1:40.  Overboeking is dat de snelheid die u afneemt, wordt gedeeld met andere gebruikers. Als u bijvoorbeeld 50 mbps afneemt met een overboeking van 1:40 zal die snelheid gedeeld kunnen worden met nog 39 gebruikers. In de praktijk zult u hier niets van merken, omdat nooit iedereen tegelijk de gehele lijn belast. We monitoren de capaciteit op ons netwerk 24/7. Indien de limieten (bijna) bereikt zijn, zullen we onze apparatuur of verbinding upgraden.

Internetfiltering

Jazeker! We begrijpen de keuze voor gefilterd internet voor uw bedrijf of gezin. Daarom bieden we ons filter als gratis dienst aan op DSL, glasvezel of mobiele internet verbindingen. Daarin zijn we uniek! U kunt in een handig webportaal zelf het filter instellen en voor een hele week per 5 minuten aangeven hoe het filter ingesteld moet zijn.

U kunt bijvoorbeeld op uw bedrijf tijdens pauzes social media toestaan en buiten de pauzes. Daarop kunt u een uitzondering maken zodat WhatsApp wel toegestaan wordt. Of thuis wilt u niet dat er op huiswerktijden tussen 15:00 en 18:30 gebruik gemaakt kan worden van social media en in de avonden wilt u na 21:00 video diensten weer toegestaan hebben. Dit kunt u uiteraard ook samen op laten gaan met de mobiele abonnementen of deze een geheel aangepast profiel toewijzen. 

U kunt via het webportaal het filter tijdelijk voor maximaal een uur uitschakelen. U kunt de internetfilterdienst opzeggen om het definitief uit te schakelen.

Telefonie

Als u een telefoonabonnement afneemt bij Fiberlinq kunt u uw huidige nummer(s) behouden. We kunnen ook nieuwe regionale of 085 nummers verstrekken.

Als u een telefoonabonnement afneemt bij Fiberlinq kunt u uw telefoonnummer doorschakelen. Als u met een telefoon wat op uw telefoonlijn aangesloten is belt naar de volgende codes belt kunt u de gewenste doorschakeling maken.

CodeOmschrijving
*#*72<telefoonnummer>Direct doorschakelen activeren
*#*73Direct doorschakelen uitschakelen
*#*90<telefoonnummer>Doorschakelen bij bezet activeren
*#*91Doorschakelen bij bezet uitschakelen
*#*92<telefoonnummer>Doorschakelen bij geen antwoord activeren
*#*93Doorschakelen bij geen antwoord uitschakelen
*#*94<telefoonnummer>Indien modem of internet niet bereikbaar activeren
*#*95Indien modem of internet niet bereikbaar uitschakelen

Het *-teken is de stertoets op uw toestel. Toets bijvoorbeeld *#*720611223344 om uw telefoonnummer direct door te schakelen naar het nummer 0611223344.

 

Scroll naar boven